Toul Sleng och "killing fields" i Kambodja

Dags for lite update antar jag!
Att aka buss i 20 timmar till 4000 islands gick mycket smidigare an vad jag trodde. Men det var destinationen som nastan gjorde oss gratfardiga. Att ga barfota i lera (och troligtvis godsel) i osregn var ingen hojdare, och inte heller att bo i en bungalow som vilken sekund som helst kunde rasa ihop i floden. Sa efter bara ett par timmar senare spontankopte vi bussbiljett till Kambodja och akte morgonen darpa.
Efter 11 timmar inkluderat arga spanjorer, 3 timmar vantan vid gransen i regn och punka sa kom vi till slut fram till huvudstaden Phnom Penh.
Efter bara 2 dagar har jag fatt starka intryck av Kambodja. Mycket av maten men ocksa av historia.
Jag besokte idag Toul Sleng som var ett fangelse under 1975-79 dar manga kambodjaner torterades till dods av de roda khmererna. I fangelset fanns tortyrredskapen kvar, hundratals fotografier over offren, information om ledaren Pol Pot men ocksa egna berattelser av fangarna som overlevde. Det var bara sju stycken. Utanfor satt till och med en av de overlevande for att svara pa fragor.
Efter Toul Sleng fangelset tog vi en tuk tuk och akte till "killing fields" 14 km utanfor Phnom Penh dar man fann massgravar i borjan pa 80 talet. Offren torterades och mordades med enkla bonderedskap som bambukapp, yxor och knivar som man anvande pa risfalten. Varfor? For att kulor till vapen var for dyrt. Det var en mycket konstig och obehaglig kansla att ga runt daromkring pa den vackra platsen i vetskap om hur morkt forflutet det hade. Det mest obehagliga var att det inte var sa lange sedan.
Det varsta under turen var nar jag kom fram till ett stort trad och sag skylten "the killing tree". Under de roda khmerernas styre anvandes tradet till att krossa skallarna pa barn genom att halla dom i fotterna och svinga dom mot tradet. Att barn och tonaringar mordades berodde pa att roda khmererna inte ville riskera att dom skulle hamnas sina familjemedlemmar. Hur fan sjukt ar inte det?! pa 70 talet! Lite mer an 10 ar innan jag foddes!
Som ni marker lite blev jag valdigt berord av vad jag sett och lart mig idag.
Aker ni till Phnom Penh sa ar dessa tva stallen ett maste!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0