Att dyka Fredagen den 13

Mitt första dyk på över ett halvår och det dyket skulle inträffa den 13 juli, en fredag. Det var dags att upptäcka barriärrevet på allvar och presentera det för Niklas. Att åka ut dit den trettonde visade sig vara en riktig turdag!
Innan vi ens hade hunnit fram till revet blev en stor dröm uppfylld, att få se valar! På vägen fick vi bevittna 3 stycken enorma knölvalar.


Att sen bara ta på sig BC-västen och syrgastuberna för att hoppa ner i vattnet var en underbar känsla. Och där under dyk nummer 15 fick jag äntligen se min första haj. En liten sådan, men det var ju en haj;)

Och inte blev jag missnöjd över att se en sköldpadda och simma efter den i 10 minuter och jag fick även upptäcka mysigheten att hålla i en sjögurka! Eftersom jag har certifikat och Niklas gjorde introdyk så var vi inte samma grupper men tydligen blev han frälst och var riktigt nöjd över att se sin favoritfisk, drakfisk.

Efter våra två dyk var det dags att dra sig tillbaka men båten blev stillastående en lång stund då vi fick se andra djur. Där, efter en sån lång tids väntan, fick jag äntligen se mina manta rays. En ganska ironisk känsla av att dom kom fram 15 min efter jag simmade upp till ytan igen, men trots deras 2 små meter i vingbredd så var det magiskt att äntligen få se dom. Inte långt senare skrattade jag för full hals av ironi, för där kom plötlisgt ett gäng delfiner och simmade runt båten. För att inte tala om att vi såg knölvalarna igen på väg tillbaka till Cairns.

Det var underbart att få dyka igen och det var helt fantastiskt att få se så mycket!
Valar
Haj
Sköldpadda
Manta Ray
Delfiner

Återigen struntar jag i bildbomb och lägger in bidlerna från dagen här^^
Knölval!
Min första haj!
Sjögurkor är mysiga och jag ser ut som en man.
Sköldis!
Stingray (den typ av rocka som dödade Steve Irwin inte långt därifrån)
Att hälsa på clownfiskar är obligatoriskt i barriärrevet!
Manta ray!
Och så mera knölval när vi var påväg tillbaka till Cairns

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0