Tåget The Ghan

Varje gång jag frågat någon på en och annan resebyrå hur det är att åka tåg i Australien har jag bara fått en mindre grimas med kommentaren ”Tågen är inte bra där borta, jag rekommenderar buss.”


Men när jag läste om tåget The Ghan som går tvärs över landet från Adelaide till Darwin genom Alice Springs så hade jag svårt att tro att det skulle bli en ovärdig resa.


Sen jag läste om The Ghan så var jag helt säker på att uppleva det! Min tanke var att börja i Adelaide och åka upp till Darwin. Dessvärre fanns det inga biljetter kvar från Adelaide till Alice Springs så det var som sagt därför det fick bli ett dyrt direktflyg från Melbourne till Alice Springs. Men i torsdags var det dags att kliva på det 700 meter långa tåget och åka upp mot värmen. Med den billigaste biljetten i handen fick jag och Niklas våra ”Read Seats”. Sätena är precis likadana som vanligt tågsäte, bara att det går att fälla längre ner än ett säte på ett flygplan vilket var väldigt gött och benutrymmet var inte att klaga på heller!


Vi åkte ifrån Alice Springs kl 18 och kom fram till den lilla staden Katherine kl 9 dagen efter. Tanken var att strosa runt tills tåget skulle gå dom 5 sista timmarna till Darwin kl 13. Men istället står vi still i Katherine i nästan 3 timmar då ett godståg skulle åka förbi och det finns bara en tågräls.


Vi kommer till slut iväg och utsikten är fantastiskt trots att den sällan ändrades. Hela vägen består utsikten av torrt högt gräs,spinkiga träd och hundratals av termitnästen där vissa sträcker sig upp till 2.5 meter! Tyvärr inga kängururs eller kameler i sikte men en och annan bush brumby (vildhäst).


Även under turen är solnedgången inget att klaga på när himlen förvandlas till en oändlig regnbåge vart man än kollar.

Så min erfarenhet av The Ghan är något som jag jättegärna skulle vilja göra igen i framtiden, men då ska det bli tvärs över landet! Så om ni får rådet ”Åk inte tåg i Australien” så för guds skull, lita inte på det!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0