Christchurch

Det jag minns bäst från Christchurch var Cathedral Square och hur trevlig atmosfär det var där. Jag minns alla caféer, marknaden, den röda spårvagnen som åkte förbi, Basketball Man som showade och självklart den fina katedralen. Jag minns också en tidig morgon då jag och Linn hade vart ute hela kvällen och köpte sen en pommestallrik som vi åt upp sittandes på marken mitt i tomt Cathedral Square.

 

Efter jordbävningen 2011 är Cathedral Square lika tomt som när vi satt där den morgonen. Fast nu är det inte bara tomt på folk. Alla caféer är borta, Basketball Man syns inte till och katedralen har bokstavligt talat halverats efter raset, och istället för turister är den nu full av duvor.

 

Christchurch har blivit en ren spökstad jämfört med tidigare och det gjorde seriöst ont att se förödelsen efter jordbävningen. Jag hade inte en aning om att det var så illa. Många fler byggnader än jag trodde hade försvunnit och de som är kvar är rent av tomma skal omringade av stängsel och varningsskyltar. Det kommer ta 20-30 år att återställa staden helt. Bilder på detta kommer komma upp i ett senare inlägg! 


Då många hostel också försvunnit var det svårt att hitta boende. Men britten Dan som jag träffade på Bali för två år sedan bodde i Christchurch med sina kompisar och erbjöd oss sovplats en natt! Som tack gjorde jag och Sofie hederliga köttbullar med potatis, sås och tranbärsylt (var är lingonen i det här landet??!). Då det var 4 snubbar (som gymmade varje dag...) köpte vi extra mycket mat för att vara helt säkra på att det skulle räcka. Det gjorde det knappt, jag har aldrig sett så mycket mat försvinna så fort. Jag och Sofie fick vräka i oss vår mat för att våra portioner inte heller skulle försvinna. Som ni kan förstå, det var en mycket uppskattad rätt! Sen bjöd vi på lakrtis och vi gick från älskvärda till hatade.....

Dagen efter kollade vi in området som Dan & co bodde på. De bodde tydligen i en "red zone" och vi fick rätt snabbt bevisat att det levde upp till namnet. När vi gick längs gatan kunde vi se bebodda hus med familjebilar, klippta gräsmattor och fina blomträdgårdar för ett sen plötsligt se en massa hus som blivit övergivna efter jordbävningen.

TOMT
 

 

Men Craig och Dan uppskattade inte lakritsen efter maten
 
 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0