BUNGY JUMP

Queenstown är känt för att erbjuda alla möjliga grejer för den som är sugen på lite mera action, liten som hög nivå. Men stället som många flockas till är just Kawarau Bridge som 1988 blev "first commercial bungy jump". Man spänns fast i en gummilina innan man dyker 43 meter ner. Sofie bokade det sen innan vi åkte och i idag var det dags. Jag själv däremot hade lovat och vägrat att någonsin göra något sånt läskigt! Skydive i Cairns för 5 år sen räckte gott och väl. Så NEJ jag hoppade inte. Men här är bilder på Sofies hopp!

Okej det är tydigen fult att ljuga...
Jag erkänner, jag bestämde mig för att hoppa jag med.
Mamma, pappa...Döda mig inte är ni snälla:P

Ni kan iaf vara glada över att jag hoppade från Kawarau Bridge. För så fort Sofie hade hoppat så åkte hon direkt till Nevis bungy jump och hoppade från 134 meter!

Milford Sound

Ännu ett måste jag ville genomföra under mitt fantastiska besök, det var att besöka fjordarna i väst med fokus på Milford Sound. Efter 5 timmars bussresa blev det en kryssning på två timmar för att se omgivningen mer ordentligt och trots lite taskigt mulväder så var det underbart att få se det. Dock var vi inte sugna på att åka 5 timmar buss tillbaka och vi nappade på förslaget att ta en scenic flight tillbaka på endast 45 minuter. Visserligen en extra slant för det men det var verkligen värt det! Det är inte varje dag man får en privatvisning i ett litet propellerplan av Milford Sound och bland snötäckta bergstoppar hela vägen tillbaka till Queenstown. Och i en för mig skräckinjagande strund fick Sofie aka födelsedagsbarnet wohooooooo flyga planet! Men vi lever och står på mark. Men inte så länge till för Sofie. Imorgon är det hennes födelsedag svensk tid och hon tänkte då hoppa från en bro med ett gummisnöre lindat runt fötterna. Grattis på födelsedagen kompis!!

Vi fick se ett gäng sälar!
Sen blev Sofie rufsig
Sen kom en pingvin och simmade runt båten!
sen såg vi mera sälar
Sofie, andrepiloten
Utsikt över Queenstown innan vi landade!
Vårt privatplan;)

Queenstown

En väldans massa minnen kom tillbaka och jag sprudlade av glädje över att vara tillbaka i Queenstown. För att hålla det levande checkade vi in på Base-hostel och gick sen raka vägen till Fergburger där jag efter 5 års längtan fick sätta tänderna i den godaste burgaren någonsin. Tyvärr kunde ett kärt minne inte återupplevas då nattklubben The World var borta. Rena rama tomma byggarbetsplatsen har istället ersatt nattklubbens plats och jag frågar mig själv om det var pga branden som var i våras. The World har istället krympt och flyttat till byggnaden bredvid hostlet. Men återigen. Det var härligt att vara tillbaka!

Haast

Det har varit väldigt många konstiga blickar och fnisserier när vi samtidigt fått frågan

”Vad tusan ska ni göra i Haast?”

Sanningen, vi ville till ett ställe som ingen annan ville åka till och på så sätt simma mot strömmen en natt. Haast,  vildmarksområdet med knappt 200 invånare är ett ställe man åker till för att endast fylla magsäcken, eller tömma den för att sen snabbt åka därifrån!

Med en handfull andra resande bodde vi på ett väldigt tomt hostel som säkerligen inte ens äger skylten ”no” att sätta framför ”vacancy”. Och bokstavligt talat låg cafet och ”supermarket” ett stenkast bort. Att gå mot strömmen var en kul grej och trots de få saker det fanns att göra där så var vyerna mycket vackra. Men vi var glada över att vi några dagar tidigare bestämde oss för att bara stanna en natt istället för två.

Under det dygn vi var där blev vi (jag) halvt uppätna av knott men vi hann också med en trevlig cykeltur till stranden.  Det var kul så länge det varade men vi var mer än redo att åka vidare.

Obligatorisk fårbild!
Påväg till Queenstown!

Upp och iväg mot en stor isglass!!

Det är inte varje dag man vaknar upp i en regnskog och låter en helikopter släppa av en mitt på en glaciär! Med oron för att ha en deja vu av gårdagens väder så blev jag och Sofie väldigt lättade när morgonen istället bjöd på en sådan sol att tom guiden nästan blivit förvånad. Vårt besök till Franz Josef’s huvudattraktion skulle bli av!

Vi fick låna passande kläder och skor innan vi likt fiskbullar trycktes in i helikoptern. Den fantastiska utsikten av regnskogen blandat med bergen och glaciären var enastående och den blandningen är inte så vanlig runt om i världen!

Mitt på glaciären landade vi och fick sätta på oss ”nubbarna” så vi stadigt kunde gå på isen. Så under 3 timmar fick vi lunka omkring på isen, klättra igenom isgrottor, oplanerat åka rutschkana för Sofies del samt bli utskrattade av guiden över att vår nästa destination är Haast.

Men att gå runt på Franz Josef glaciären var en jätterolig möjlighet och något jag ångrat i fem år för att jag inte gjorde det sist jag var här, så jag är verkligen jätteglad över att vädret var så bra!

Så säg åt era framtida barn och barnbarn att ta möjligheten att gå på denna stora isglass.,

för om ca 100 år kommer den vara uppäten och borta.

Vi blev rådda att ta med solskydd, vatten och snacks på utflykten.
Goodie bagen vi fick efteråt innehöll ironiskt nog solskydd, vatten och snacks.
Samt en DVD och lypsyl!!!!
Efter glaciärvandringen utnyttjade vi gratisinträdet på hot pools! Välförtjänt;)

Användning av regnskydd

Vi åkte ifrån Westport i ett hällregn för att 6 timmar senare komma fram till Franz Josef, i hällregn.

Men det är trots allt det jag minns av Franz Josef och det är verkligen jätteroligt att vara tillbaka!

Men annorlunda med den här gången är att vi ska göra heli hike imorgon! Taggad till tusen.

En paus i Westport

Att åka över till sydön var en pirriagre känsla än jag hade förväntat mig. Från att ha besökt främmande ställen skulle man nu åka till platser där vissa delar istället skulle bli bekanta. Första platsen var Nelson där tanken var att stanna en natt efter en hel del timmar på båt och buss. När vi kom till Nelson fick jag ett bra intryck då senaste besöket var regnigt, dött och allmänt lame. När vi kom fram sken ju solen och det gick folk på gatorna! Nelson hade fått en andra chans att imponera på mig och visade sig vara minst lika lame som sist. Inga människor, inga händelser, ingenting. Vi var glada att snabbt åka därifrån smått deppiga morgonen efter,

Nästa tillbakablick blev Westport. En stad som jag och Linn för fem år sen knappt kollade in. Det var en stopover och vi fick en tråkig känsla över hela staden. När jag och Sofie kom fram igår fick jag någon typ av attack. Staden verkade sååå tråkig och i några minuter var mitt mål att boka nästa buss till den större staden Greymouth. Aldrig att jag ville stanna två nätter! Det finns ju inget att göra här förutom surfing som är uteslutet.

Sen insåg vi att vi kanske inte borde göra något för en gångs skull. Vi var båda väldigt trötta och någon sorts känsla av utmattning hade hunnit ifatt oss efter alla intryck och utflykter vi gjort under de här två veckorna. Westport blev en chans för återhämtning.

Tack vare det sociala och hemmatrevliga Bazil Hostel så känns det så mycket bättre. Sofie tog en (lerig..) cykeltur igår och idag har vi bara hängt ute i solen på bakgården bland massa tält och konstiga fåglar, tjötat med gött folk och planerar vad vi vill göra våra 3 sista veckor.

Man behöver en paus ibland, även under semestern!
Vi är redo att åka till Franz Josef imorgon och göra vår heli hike på glaciären:)

Wellington- Huvudstaden

När jag planerade min resa var Wellington en självklar destination, men bara för en natt. När jag tänker Nya Zeeland så ser jag bergen, de enorma träden och naturen i helhet. Jag ville se mer den typen av skönhet. Städer ville jag undvika så mycket som möjligt, för städer som städer tänkte jag.

Att åka till Wellington var enbart för att färjan till sydön går därifrån. Efter hela 3 dagar har jag insett att jag har underskattat staden grovt. Trots att det är Nya Zeelands huvudstad känns den mer speciell och mindre än Auckland. Jag hittade till exempel en strosgata som blev en ny favorit. Cuba St förknippas med pubar, cafeer och mindre butiker fullt av vänlig atmosfär. Att Wellington inte känns som en storstad kan också bero på kullarna som sträcker sig upp omkring centrum istället för en skog av skyskrapor. Att ta cable car upp till Botaniska Trädgården och njuta av utsikten är ett måste!

Men nere vid hamnen får man också ta sig tid vid alla museer som finns längs vattnet. Kulturfantasten skulle älska den här staden då många av museerna har gratis inträde, tom värstingen Te Papa som vi besökte igår. Wellington ger helt intrycket av att man ska värna om historien. Ett annat gratismuseum vi hann gå till var ”Museum of Wellington city and sea” där väggar var prydda och montrar fulla av 100 åriga berättelser , föremål och bilder om hur staden byggdes upp och hur traditioner skapades. Men delen om Wahinekatastrofen var nog det som berörde mest.

Så med en båtbiljett till sydöns Picton säger jag med både nyvunnen kärlek och sorg adjö till underbara Wellington!

Inne i cable car
utsikt
Inne på Te Papa. En jättesquid som fångades för några år sen
och är den största i världen som visas upp på ett museum!

Överlevt min andra jordbävning

Från vulkaner och vattenfall till storstaden, dvs Wellington som är huvudstaden i Nya Zeeland. Vi kom fram för några timmar sen och bestämde oss för att utforska staden närmre imorgon. Det har varit en lugn kväll tillsammans med våra dorm mates "swissen" och "holländarn". Sofie gjorde makalösa köttbullar till middag ihop med potatis, brunsås och tranbärsylt, en middag som upskattades av oss allihopa! Vi är fortfrande mätta och belåtna och gå till sängs har redan blivit aktuellt.

Det pratades också mycket om jordbävningen som skakade om Wellington. Vi undrade hur vi inte hade kunnat känna av jordbävningen som dessutom var 6,3. Vi fick sen veta att vi befann oss på bussen som kom fram strax efteråt, så jordbävningen kände vi säkert av men inte märkte lika mycket pga de skakningar man redan känner av att åka buss.

Men men, en andra jordbävning har jag då ovetandes varit med om:P Fast när jag var med om jordbävningen i Melbourne sommaren 2012 så var det en dinosaure som dök upp i huvudet före jordbävning då mitt iste körde sin version av det klassiska vattenglaset i Jurassic Park. Ja, så logiskt tänker då Stephanie!

Taupo

Nu befinner min ryggsäck och jag i Taupo som bara ligger en timme ifrån Rotorua. Vi har inte ens varit här i 12 timmar men det känns som att vi redan spenderat flera dagar här, och ändå har vi inte gjort någonting. Taupo är det första stället där vi inte har någonting planerat. Tanken är att koppla av och ta någon långpromenad för att se den vackra naturen som Taupo är känt för.

Men vår dorm mate Anna från Tyskland kom hit med det största leendet jag sett på länge. Hon hade kommit tillbaka från en bergstigning på Mt Tongariro som tog 7 timmar att gå uppför. När hon berättade om det blev jag grymt sugen på att göra samma grej. Men att gå 7 timmar uppför ett stort berg verkar fasansfullt tufft för lilla mig som inte är van. Men som sagt så planeras det en långpromenad till Huka Falls imorgon. Och så vill jag se mer av Taupos kända sjö som vi bor 2 minuter ifrån. Kameran bestämde sig för att ladda ur batteriet när jag skulle ta första Taupo-bilden. Tur det ändå. Jag hade blivit rätt så gnällig om den hade lagt av mitt under vulkanpromenaden!

Rotorua- Ett vulkanområde

Ingen vila, nej nej. Rotorua hade för mycket att erbjuda för att vi bara skulle stanna 2 nätter, så en natt till hade bokats sen tidigare. Bussbiljetterna var ombokade och igår morse blev det en tur till Wai-O-Tapu för att se vulkanaktivitet på nära håll i form av mera äggfislukt, mud pools, krater och självkokande stora vattenpölar. Man ville då inte snubbla till från den smala stigen då vattnet var 70-100 grader varmt. Vi fick även se en gejser vakna till liv och sprutade vatten flera meter upp i luften.

Och vi lämnade ingen tid för vila då vi åkte direkt till världens första Zorb-anläggning. Bortsett från den kommande heli hiken i Franz Josef så är nog Zorbingen det närmsta jag kommer i form av extremsport. Fast vem vet, kanske får jag tillräckligt med adrenalin för en bungy jump i Queenstown eller en andra skydive över snötäckta bergområden.

Kvällen började med gratis BBQ på hostlet och utvecklades till att fota ansiktsuttrycken på de som vågade prova djungelvrål. Ett besök på Lava Bar och vi överlevde vår första utekväll i Nya Zeeland!

Tamaki Maori Village

Efter Hobbiton hann vi ta en glass, göra oss iordning , ladda kamerabatterierna och göra en liten visit på Rotoruas nattmarknad innan vi blev upplockade för att åka till Tamaki Village, ett område tillhörande Nya Zeelands urbefolkning Maori som lär de besökande deras kultur och traditioner.

I bussen fick vi utse en egen hövding som skulle leda gruppen till att bli välkomnad av Tamakis hövding. Därefter fick vi uppleva en välkomstceremoni.  Att åka ifrån Nya Zeeland utan att ha fått se en riktig krigsdans av maorimännen skulle trots allt vara fy skam. Vi fick sen gå in i skogen där det fanns små stationer med män och kvinnor klädda i maorikläder och tribaltatueringar över ansiktena. Varje station lärde oss något från kulturen. Hur en krigare tränas, hur korgar flätas, vad tatueringarna betydde m.m. Strax utanför skogen fick vi bevittna hur vår middag tillagades. I flera timmar över kol i ett hål i marken tillagades det kyckling, lamm och rotfrukter.

Innan vi fick äta den fantastiska maten så fick vi se ännu flera danser, höra flera sånger samt se en kortfilm om hur maorifolket har påverkats sen immigranterna kom till Nya Zeeland. En underbar och lärorik kväll som avslutades med att de utsedda hövdingarna fick visa upp en krigsdans de lärt sig under dagen. På väg tillbaka till Rotorua blev det en hel del sånger i bussen och varje sällskap fick sjunga sitt lands nationalsång. Då varken jag, Sofie eller det svenska paret kunde nationalsången så fick det bli ”Helan går”. Efter det blev det allsång av ”The wheels on the bus” och jag tänkte hela tiden på min käre gamle resekompis Linn. Nya Zeelands har inte ändrats sen vi var där för fem år sedan. ”The wheels on the bus” sjungs fortfarande på bussarna och Wonderwall kommer då och då ut från random högtalare.

"I'm goin on an adventure!"- Bilbo Baggins

Jag vaknade ca en timme innan väckarklockan skulle hinna bråka och såg det som ett tillfälle att kolla in några scener ur Sagan om Ringen och Hobbit med fokus på scenerna i ”The Shire” där alla hobbits bodde. För den dagen upplevde jag som ett barn på julafton (okej jag är likadan även på riktiga julafton, men jag antar att det inte är lika gulligt längre då jag på rent allvar kallas för ”Julterroristen”)

Bussen hämtade oss och vi åkte mot ett område utanför Matamata, platsen där Peter Jacksons team spelade in ”The Shire” scenerna. Scenografin revs ner efter Sagan om Ringen filmerna, men när dom byggde upp det igen för att spela in Hobbit så beslutade dom att låta det stå kvar. Det var en fantastisk upplevelse. Dels för att jag är ett stort fan av filmerna, dels för att jag som filmare var så imponerad över allt arbete de hade gjort. Ett stort fejkträd tog flera veckor veckor att göra, bara för att vara med i några sekunder i filmen. Det var underbara detaljer över hela området och jag var helt och hållet fascinerad. Något man inte får missa i Hobbiton är såklart att posa utanför Bilbos hus och att ta en pint på alla hobbits favoritpub, The Green Dragon. Tro mig, det var lika vackert på riktigt som i filmerna. Våga inte missa det om ni dyker upp i Nya Zeeland, även om ni inte är fans av filmerna.

Bilbos hus!
Partyträdet!
"I'm goin on an adventure" skriker Bilbo och hoppar över staketet
Tabbade till med att fota Sams hus, den är bakom mig....
Puben The Green Dragon bakom mig
The Green Dragon

Rotorua

Vi lämnade Waitomo redan morgonen efter och åkte upp till Rotorua. Det spontana valet av hostel visade sig vara en riktigt bra grej då vi skulle få tredje natten gratis och att personalen på Downtown Backpackers var fantastiska med sin humor och sitt omhändertagande.

Efter en lättare rundvandring på stan och gjort plånboken lite tunnare av fler utflyktsbokningar förväntade vi ha en lugn och chill kväll på hostlet. Men vår nye dorm mate Andrew från USA hade planer på att gå till ett av Rotoruas kända mineralspan, Polynesian Spa. Han hann inte ens fråga om vi skulle med innan vi hade bestämt oss och vår avkopplande kväll skulle visa sig bli mer intensiv än vi trodde. I mineralpooler med varierande temperaturer mellan 36-42 grader satt vi under natthimlen och kollade ut mot Lake Rotorua. Med tanke på hur varmt vattnet var och hur äggfislukten täckte hela stället så var det inte så konstigt att man blev lite yr efter ett tag.

Vi åker till Waitomo!

Att åka buss i Nya Zeeland är en del av upplevelsen. En bussresa som tar sex timmar kan kännas som två då utsikten alltid förändras men som är grymt vackert i princip hela tiden. Vägen till Waitomo fick mig att inse på riktigt vart jag befann mig när jag såg bergen, kullarna och alla dessa får. Bussresan som skulle ta tre timmar blev istället två och när vi kom fram till vårt boende kopplade vi av en stund med våra böcker.

Ca fyra timmar efter vi hade kommit fram var det dags att bocka av första punkten på must do-listan. Det tog bara 10 minuter att gå till den berömda grottan Glowworm Cave. I över 100 år har limestone-grottan tagit emot besök av nyfikna människor och inne i grottan är akustiken så bra att det varit ett flertal konserter. Att röra stentapparna som hängde från taket var strängt förbjudet. Stentapparna har formats tack vare vatten som långsamt rinner nerför och tar man på en tapp kommer vattnet inte igenom fettet från fingarna och tappen slutar växa. Om jag inte minns fel tar det över 100 år (kanske tom upp till 500 år) för en tapp att växa en centimeter.

När vi hade gått runt i grottan i en halvtimme gick vi en trappa ner i mörker och fullkomlig tystnad. Vi satte oss i en båt och åkte lugnt runt på vattnet. Över vattnet i grottaket var det som en stjärnhimmel av blåa prickar som lyste. Detta var lysmaskar, huvudattraktionen i Glowworm Cave.

Efter Glowworm Cave drog vi iväg till Ruakuri Cave för att gå runt i 2 timmar under jord och se ännu maffigare interiör. Vattnet rann igenom längst ner i grottan och där kunde vi också se folk som gjorde blackrafting, ett blötare sätt att se grottan. Även i Rauakuri fanns det en del lysmaskar och där kunde vi se dom på nära håll! Och Ruakuri fick man tom fota!

Det blev sen en lugn kväll och vi somnade som stockar båda två. Vaknade igen 5 på morgonen, men det var första gången jag kände mig någorlunda utvilad.

Lysmaskars version på spindelnät.Kladdiga hängande trådar som insekter fastnar i.

Lysmaskar!

Sofie hamnar rätt!

Sofie kom fram som hon skulle och när hon dök upp på hostlet så rann känslan av lättnad över hela kroppen. Nu stod allt okej, nu var vi båda på plats. Vi var redo för att upptäcla Nya Zeeland. Och när man planerar att åka igenom Nya Zeeland så får man bara inte strunta i att titta på Sagan om Ringen filmerna. Jag hade förvarnat Sofie om att jag var tvungen att se om andra delen i Hobbit i Nya Zeeland. Att se den i futtiga sal 6 på Biopalatset i Göteborg pga jag hade bokat fel var en allvarlig synd! Nya Zeelands enda IMAX fanns just i Auckland och visade förstås Hobbit.

Jag blev inte lite imponerad att Sofie hade gjort samma flygresa som mig för att sen gå på bio en timme efter hon kommit fram! Och som förväntat, filmen var grymt mycket bättre!

På kvällen träffade vi sen Sofies vän Tobias som hade haft en olycklig start i landet pga inbrott i sin bil och det enda han hade kvar var plånbok och pass. En tacotallrik senare var det dags att sova sista natten i Auckland.

Destination: Auckland

Trots att jag landade mitt i söndagsnatten i ett gnistrande Auckland och somnade snabbt på Fat Camel Hostel så skulle det ta ett par dagar innan jetlagen slutade göra sig påmind. Då Sofie skulle komma först på måndagen så hade jag hela söndagen att utforska staden på egen hand.

Första punkten som skulle stilla en del av min nyfikenhet var St Patricks Cathedral som inte låg långt ifrån. Det är någonting med gamla kyrkor som jag dras till. Till en liten besvikelse dock hade kyrkan på något sätt en väldigt modern fasad med tanke på att den var byggd 1907. Insidan levde upp till mer av förväntningarna och fem minuter senare började söndagsmässan. Det var så jag började min första dag i Nya Zeeland. Gå till söndagsmässan!

Efteråt gick jag omkring i centrala Auckland som inte kändes som en stor stad som jag hade trott. Efter en kort promenad runt hamnen fick jag helt enkelt ge efter jetlagen och sov alltför länge på eftermiddagen. På kvällen blev det en gratis portion av spaghetti bolognese á la bamba. Rinnigt och sladdrigt men ätbart efter en stor dos salt och peppar. Att sen sova på kvällen visade sig vara svårt, och inte bara pga jetlagen. Sofie visade sig ha en förmåga (och humör?:P) att skrämma skiten ur mig på många olika sätt.

Ta till exempel 3 veckor innan vi skulle åka då hon ringde och sa att läkarna hade misstänkt blindtarmsinflammation och att hon inte skulle få åka flygplan på länge om hon skulle behöva opereras. När hon kände av min paranoia stiga berättade hon att det inte alls var blindtarmen.

Det som jag var orolig över under natten i Auckland var att Sofie hade tidigare mejlat om att hennes flyg var inställt. Visserligen hade hon lyckats boka till ett tidigare flyg. Men jag var säker på att jag skulle få sms vilken minut som helst om att hon hade suttit på fel plan och hade hamnat nånstans i Indien eller Tonga.

Jag lyckades somna, bara för att sen 5 timmar senare väckas av skräck då raketer avfyrades av idioter precis utanför fönstret.

Auckland Sky Tower
Jag är visserligen julterrorist, men jag tycker att julen avslutas lite väl brutalt i det här landet.
Auckland Harbour

Bloggen vaknar till liv igen.

Att inte blogga om resan kändes alltför konstigt, därför kommer jag låta den vakna till liv igen och låta dela med mig av mina upplevelser här på Nya Zeeland! Det har precis gått en vecka sen jag kom fram till Auckland efter en 30 timmarsresa över 3 kontinenter. I skrivande stund är jag i Taupo men inläggen kommer att delas upp för varje ställe som på den gamla goda tiden, istället för att göra ett enda långt. Trots att det bara gått en vecka så har jag och min kamrat Sofie haft spring i benen att vi knappt har hunnit sova. Välkomna!