"I'm goin on an adventure!"- Bilbo Baggins

Jag vaknade ca en timme innan väckarklockan skulle hinna bråka och såg det som ett tillfälle att kolla in några scener ur Sagan om Ringen och Hobbit med fokus på scenerna i ”The Shire” där alla hobbits bodde. För den dagen upplevde jag som ett barn på julafton (okej jag är likadan även på riktiga julafton, men jag antar att det inte är lika gulligt längre då jag på rent allvar kallas för ”Julterroristen”)

 

Bussen hämtade oss och vi åkte mot ett område utanför Matamata, platsen där Peter Jacksons team spelade in ”The Shire” scenerna. Scenografin revs ner efter Sagan om Ringen filmerna, men när dom byggde upp det igen för att spela in Hobbit så beslutade dom att låta det stå kvar. Det var en fantastisk upplevelse. Dels för att jag är ett stort fan av filmerna, dels för att jag som filmare var så imponerad över allt arbete de hade gjort. Ett stort fejkträd tog flera veckor veckor att göra, bara för att vara med i några sekunder i filmen. Det var underbara detaljer över hela området och jag var helt och hållet fascinerad. Något man inte får missa i Hobbiton är såklart att posa utanför Bilbos hus och att ta en pint på alla hobbits favoritpub, The Green Dragon. Tro mig, det var lika vackert på riktigt som i filmerna. Våga inte missa det om ni dyker upp i Nya Zeeland, även om ni inte är fans av filmerna.

 
Bilbos hus!
Partyträdet!
"I'm goin on an adventure" skriker Bilbo och hoppar över staketet
Tabbade till med att fota Sams hus, den är bakom mig....
Puben The Green Dragon bakom mig
The Green Dragon
 
 
 
 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0