Upp och iväg mot en stor isglass!!

 

 Det är inte varje dag man vaknar upp i en regnskog och låter en helikopter släppa av en mitt på en glaciär! Med oron för att ha en deja vu av gårdagens väder så blev jag och Sofie väldigt lättade när morgonen istället bjöd på en sådan sol att tom guiden nästan blivit förvånad. Vårt besök till Franz Josef’s huvudattraktion skulle bli av!

 

 

Vi fick låna passande kläder och skor innan vi likt fiskbullar trycktes in i helikoptern. Den fantastiska utsikten av regnskogen blandat med bergen och glaciären var enastående och den blandningen är inte så vanlig runt om i världen!

 

Mitt på glaciären landade vi och fick sätta på oss ”nubbarna” så vi stadigt kunde gå på isen. Så under 3 timmar fick vi lunka omkring på isen, klättra igenom isgrottor, oplanerat åka rutschkana för Sofies del samt bli utskrattade av guiden över att vår nästa destination är Haast.

 

Men att gå runt på Franz Josef glaciären var en jätterolig möjlighet och något jag ångrat i fem år för att jag inte gjorde det sist jag var här, så jag är verkligen jätteglad över att vädret var så bra!

 

Så säg åt era framtida barn och barnbarn att ta möjligheten att gå på denna stora isglass.,

för om ca 100 år kommer den vara uppäten och borta. 

 

 
 
 
Vi blev rådda att ta med solskydd, vatten och snacks på utflykten.
Goodie bagen vi fick efteråt innehöll ironiskt nog solskydd, vatten och snacks.
Samt en DVD och lypsyl!!!!
Efter glaciärvandringen utnyttjade vi gratisinträdet på hot pools! Välförtjänt;)
 
 
 

Kommentarer
Postat av: mamma

Gud så fantastiskt älskling! Ni är riktiga äventyrare!
Och vilka fantastiska bilder. Du bara lyser av lycka - härligt!

love you

2014-01-27 @ 18:53:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0